woensdag 18 november 2009

Fascinerend: Michael Porter, schoolmanagement en leerlijnen op de OWD2009



Dankzij de Onderwijsdagen 2009, vorige week in het Beatrix Theater in Utrecht, heb ik nu eindelijk een Poken-account. Maar veel belangrijker: ik heb fascinerende presentaties gezien die ik graag hier wil noemen.

De eerste is van Hans Reiber, voorzitter IP-vo. Het beeld dat hij neer zet is dat van schoolmanagement die verantwoordelijkheid neemt en zich opstelt als klant. Met een visie over de eigen verrichtingen, en ook een visie richting zijn leveranciers. En dat is wat we nodig hebben in de Educatieve Contentketen: een klant die zich als klant gedraagt. Het was altijd een aanbiederswereld, uitgevers produceerden en scholen namen af. In de nieuwe (digitale) wereld kan iedereen produceren, in alle denkbare varianten, schaalgrootte, kwaliteit. Wat andere bedrijfstakken al eerder hebben meegemaakt gebeurt nu ook in het onderwijs: het model kantelt, de klant gaat bepalen, en een ieder die iets aan deze klant wil leveren zal goed naar hem moeten luisteren. Een nieuw spel met andere spelregels, Michael Porter's Value Chain voltrekt zich voor onze ogen. In Europees verband is dit een (r)evolutie waar Nederland in mijn ogen vooroploopt getuige de vele discussie in oa. het EDRENE kennisnetwerk.


In het 2de deel van deze duo-presentatie vertelde Willem-Jan van Elk over leerlijnen. Zeer fascinerend wat hier aan het gebeuren is. Als productmanager Edurep zie ik de hoeveelheid digitaal leermateriaal groeien en groeien. Via ‘zoeken en vinden’ alleen redden we het niet meer, de ‘consumerende docent’ heeft samenhang nodig. Deze samenhang kan hij vinden in een nieuw soort flexibele leerlijn waarin de ‘oude’ methodes gemixed zijn met nieuw digitaal leermateriaal. Commercieel materiaal én gratis/open materiaal; didactische vormen naar keuze; gebaseerd op het curriculum, de leerdoelen die de leerling geacht wordt te doorlopen. Zie ook de presentatie van SLO met Kennisnet over Leermiddelen en leerlijnen (Wim de Boer, Jan van Driel , Leo Bakker).

En in de pilot Wiskunde van IP-vo is een voorbeeld van zo’n nieuwe leerlijn uitgewerkt: de docent kan hier zo mee aan de slag. Ik zie al voor me: de verkiezing ‘leerlijn van het jaar 2011’: de leerlijn die de optimale mix geeft van ‘rendement (opbrengsten vs. 'totale leerlijnkosten') en docenten- & leerlingvreugde’. Dat is pas keuze voor de klant!!

2 opmerkingen: