donderdag 29 oktober 2009

Wordt arrangeren de norm in 2010?


Volgens Wikipedia is een arrangement "een bewerking van een bestaand stuk muziek of compositie voor een andere bezetting, een bepaalde stijl of een bepaalde gelegenheid". Deze beschrijving is één op één te vertalen naar de definitie van een arrangement in het onderwijs. Hier spreken we namelijk ook van een arrangement leermaterialen specifiek samengesteld voor een leerling of groep. Het arrangeren van leermateriaal heeft een flinke ontwikkeling doorgemaakt sinds het gebruik van digitaal leermateriaal. Het is docenten die beschikken over de juiste competenties veel makkelijker geworden om diverse materialen (digitale objecten) samen te voegen en aan te bieden als les, project of methode. Sinds het programma 'educatieve contentketen' zijn er verschillende tools op de markt gekomen waarmee docenten arrangementen kunnen samenstellen. Tot nu toe was het arrangeren van leermateriaal altijd weggelegd voor een kleine groep docenten die getraind en begeleid worden in het gebruik van deze tools. Buiten de gewenste ICT-vaardigheden moet de docent ook beschikken over een duidelijke visie op de leerlijn. De grote groep is nu eenmaal gewend de methode (het boek) te volgen.

De grote uitgeverijen die deze succesvolle methodes verkochten zijn duidelijk een nieuw weg ingeslagen. Malmberg, Noorhoff en Thieme Meulenhoff hebben grote stappen gezet in het aanbieden van arrangeerbaar digitaal leermateriaal. Zo lezen we in het nieuwsbericht van Malmberg (12 okt 2009) dat er een unieke digitale proeftuin voor het VO onderwijs is gestart waarin de nieuwste digitale leermaterialen beschikbaar worden gesteld. Speerpunten van dit concept zijn het zelf kunnen arrangeren van lesprogramma's, het automatisch differentiëren voor individuele leerlingen, een digitaal toetssysteem en het volgen van leerlingen in de behaalde resultaten. Ja, inderdaad deze speerpunten gelden alleen voor de afspeelomgeving die Malmberg levert bij het aankopen van het leermateriaal. Uit eerdere gesprekken met Malmberg weet ik dat de content ook beschikbaar is voor een aantal ELO's, maar ook Malmberg heeft duidelijk gekozen voor het aanbieden van functionaliteit en vindt deze niet terug bij de ELO leveranciers. De educatieve contentketen voorziet helaas nog niet voldoende in het uitwisselen van resultaten en ook voor het arrangeren van toetsvragen is nog geen duidelijke afspraak. Kennisnet en Surf hebben deze beide punten hoog op de agenda staan.

Conclusie is dat ook de gebruikers van methodes op korte termijn de mogelijkheid krijgen hun leermateriaal te arrangeren. De ontwikkeling van educatieve uitgeverijen en die van het Wikiwijs platform zorgen voor veel verandering in het aanbod van digitaal leermateriaal. Het schooljaar 2010/2011 wordt dus een interessant jaar.


Op korte termijn zal NOiV de resultaten van het laatste plugfest van 6 oktober publiceren. Ook hier waren Malmberg en Noordhoff van de partij. Kennisnet heeft het materiaal gevalideerd (getest) op de EduStandaard afspraken. Natuurlijk zullen we hier op de EduShare blog aandacht aan besteden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten